نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

همه چیز در مورد تفاوت های آسانسورهای VVF و دو سرعته

مزایا و معایب آسانسورهای VVVF , دو سرعته و مقایسه ی آنها

متاسفانه در بسیاری از سایت های فنی و تخصصی مطالبی غیر علمی دراین خصوص نوشته شده که با انتشار این مقاله سعی داریم تفاوت های اصلی این دو سیستم رو بیان کنیم. با ما همراه باشید.
(در این مقاله اینورتر و درایور یا درایو هم ارز هم بکار رفته اند)
VVVF: این اصطلاح به نحوه ی راه اندازی موتورهای القایی به روش ولتاژ و فرکانس متغیر گفته می شود که مخفف Variable Voltage Variable Frequency می باشد. این روش راه اندازی در بسیاری از صنایع و نیز آسانسورها پر کاربرد و نام آشنا است. اینورتر ها یا همان درایور ها با برندهای مختلف قادرند با برنامه ریزی سرعت موتورها را و در صورت نیاز گشتاور خروجی موتورهای القایی را کنترل کنند. گاها در صنایع برای کنترل وضعیت یا مکان دقیق ترِ موتور سنسورهای موقعیت را به این سیستم اضافه می کنند ولی عموما روش VVF به تنهایی قادر به کنترل دقیق وضعیت یا همان مکان موتورنیست.

با اینکه در بیشتر درایوهای معروف امکانات کنترل گشتاور موتور نیز پیشبینی شده است ولی در بیشتر صنایع و نیز در صنعت آسانسور فقط از کنترل سرعت موتوراستفاده می شود. سرعت موتور تقریبا متناسب است با فرکانس اینورتر که معمولا نشانگری برای آن وجود دارد. اینورتر ولتاژ تزریقی به موتور را بسته به فرکانس تنظیم می کند تا جریان موتور نیز کنترل شود.

اطلاعات تخصصی تر در مورد نمودارهای ولتاژ و فرکانس بعدا ارائه خواهد شد.

اما آنچه که در بیشتر سایت ها به غلط نوشته شده کاهش مصرف برق در سیستم های اینورتر دار VVVF نسبت به سیستم های بدون اینورتر دوسرعته است. این مطلب غیر علمی و نادرست است به چند دلیل: اول اینکه خود اینورتر دارای راندمان انرژی است که کمتر از صد است.یعنی اگر راندمان یک اینورتر ۹۰ درصد باشد همواره ۱۰ درصد از انرژی توسط خود اینورتر اتلاف و به حرارت تبدیل می شود و این حرارت توسط فن های اینورتر دفع می شود. از طرف دیگر در حالت شتاب منفی مثلا در زمانی که آسانسور کاهش سرعت می دهد تا متوقف شود انرژی جنبشی آسانسور توسط موتور که به حالت ژنراتوری رفته است به اینورتر منتقل می شود ولی چون اینورتر قادر به برگرداندن آن انرژی به شبکه برق نیست آن را در یک مقاومت به نام “مقاومت ترمزی” braking resistor تلف میکند. درحالی که در سیستم های دوسرعته این انرژی به شبکه ی برق بازگردانده می شود.اگر انرژی مصرفی سایر مصرف کننده ها از کنتور برق بیشتر از این مقدار باشد سهمی از آن مصرف تامین خواهد شد.

شاید بیشتر کسانی که معتقدند اینورتر باعث کاهش مصرف برق موتور می شود جریان بالای اولیه بالای موتور را دلیل این ادعا بدانند . موتورها در راه اندازی مستقیم در لحظات اول ممکن است چندین برابر جریان نامی خود را از شبکه بکشند. این جریان مشابه آزمون روتور قفل شده برای موتور است. اما این جریان در لحظه ی بسیار کوچکی رخ می دهد و نهایتا انرژی لازم برای غلبه بر اینرسی/لختی سکون موتور و سیستم مکانیکی متصل به آن بایستی تامین بشود چه این انرژی بطور آنی یا آرام تامین بشود متناسب است با رابطه ی ۰٫۵mv^2

درواقع لزوم استفاده از درایوهای VVVF چیزهایی به غیر از کاهش مصرف انرژی است که حتی به افزایش جزئی مصرف انرژی هم می چربد.البته درایوهایی باقابلیت بازیافت انرژی برگشتی از موتور و استفاده ی این انرژی جهت شارژ در سیستم باتری های اضطراری یا حتی بازگرداندن آن به شبکه ی برق وجود دارند اما به دلیل تکولوژی و هزینه ی بالا عملا متداول نگشته اند.

مزیت های استفاده از VVF نسبت به دوسرعته:
۱- کنترل سرعت:
بسیار ساده به نظر می آید ولی عملا در سیستم دوسرعته کنترلی روی سرعت وجود ندارد و تنها دو سرعت تند و کند در دسترس است. درحالیکه در سیستم vvf این امکان وجود دارد و ممکن است حداکثر فرکانس اینورتر مثلا روی ۴۵هرتز بجای ۵۰هرتز تنظیم شود. به این ترتیب کل سرعت آسانسور برحسب متر بر ثانیه قابل تنظیم است.
۲-نرمی حرکت:
تکانه های شدید در لحظه ی راه اندازی سیستم های دوسرعته علاوه بر نامطلوب بودن برای کاربران برای کل سیستم مکانیکی نیز یک ضربه ی نامعقول محسوب می شود.شاید یکی از مزایاهای اصلی سیستم VVF نرمی حرکت در لحظه ی شروع و پایان حرکت است.
۳-ایمنی بالا در حالت ترمزی و عملکرد اظطراری:
در سیستم های دوسرعته هنگام قطع شدن سری ایمنی برق موتور قطع می شود و ترمز مکانیکی موتور عمل می کند. ترمز مکانیکی موتور معمولا دارای یک مگنت است که در حالت برقدار شدن با غلبه بر نیروی فنری ترمز را رها میکند تا موتور اجازه ی حرکت پیدا کند. اما عموما قدرت ترمزی این سیستم بسیار کمتر از حالت ترمزی اینورتر است. اینورترها قادرند در حالت ترمزی با اعمال ولتاژ دی سی موتور را خیلی سریع تر متوقف کنند.و پارامترهای ترمزی اینورتر قابل تنظیم است.
۴-محافظت از موتور توسط درایو:
تمام درایو ها برای عملکرد خود نیازمند سنجش جریان موتور هستند وموتورها در کارکرد با درایو ایمن تر و دارای عمر بیشتری خواهند بود.
۵-حذف جریان های شدید که در لحظات راه اندازی ممکن است تاثیر آن در روشنایی ساختمان یا سایر مصرف کننده ها نمایان شود.

این مقاله به روز رسانی و تکمیل خواهد شد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.