نوشته شده در 109 دیدگاه

همه چیز درباره باتری های قابل شارژ و نحوه شارژ آنها

باتری شارژر همه چیز

انواع باتری های قابل شارژ
مزایا و معایب و ویژگی ها
نحوه ی شارژ و نمودارهای مربوطه

ولتاژ نامی برای هر سل
ولتاژ نامی برای هر سل
چگالی انرژی باتری
چگالی انرژی باتری

۱- لیتیوم یون :

امروزه باتری های لیتیومی کاربرد گسترده ای در تجهیزات الکترونیکی یافته اند و شاید بتوان نام متداول ترین نوع باتری را بر آنها گذاشت.وزن سبک و حجم کم نسبت به حجم انرژی بالا  باعث شده در بسیاری از کاربردهای قابل حمل این نوع باتری همه ی رقیب های خود را کنار بزند.

از کاربردهای باتری لیتیوم یون:

  • لپ تاپ ها
  • گوشی ها ی هوشمند
  • خودرو برقی
  • چراغ قوه های قابل شارژ
  • دستگاه های الکترونیکی پرتابل
  • دوربینهای دیجیتال عکاسی و فیلم برداری

مزایا:

  • وزن کم
  • چگالی انرژی بالا
  • نداشتن حافظه ی شارژ
  • عدم وابستگی شدید طول عمر به تعداد دفعات شارژ
  • گستره ی دمایی خوب
  • تحمل دمای بالا تا ۶۰ درجه و آسیب ندیدن ظرفیت باتری در این دما
  • امکان ساخته شدن در شکل فیزیکی ظریف و نازک (لیتیوم یون)
  • دامنه ی ولتاژ مناسب برای پردازنده های نسل جدید

معایب:

  • تاثیر پذیری شدید و کاهش ظرفیت باتری و خراب شدن آن در صورت افزایش یا کاهش ولتاژ آن از محدوده ی نرمال
    اگر ولتاژ باتری به کمتر از ۲٫۴ ولت برسد می تواند باعث اکسید شدن الکترودهای آن شده و در اثر واکنش شیمیایی داخلی کل ظرفیت یا بیشترش را از دست بدهد.
    متاسفانه باتری ها در انبار فروشگاه ها در اثر دشارژ خودبخودی به این وضعیت دچار می شوند.
    افزایش ولتاژ باتری(به بیش از ۴٫۳ ولت) یا جریان دادن به یک باتری کاملا پر هم می تواند باعث خوردگی الکترودهای آن شده و  همه  ی ظرفیت باتری را از بین ببرد.
  • مقاومت داخلی بالا
    مقاومت داخلی باتری های لیتیومی به طور منصفانه ای بیشتر از باتری های نیکلی است ، علاوه بر محدود شدن جریان خروجی در صورت اتصال کوتاه باعث داغ شدن باتری و انفجار آن خواهد شد.
  • طول عمر پایین برای کاربردهای خودرو برقی
  • محدود بودن به شکل فیزیکی مکعبی
  • ایجاد دماهای زیاد در حد ذوب فلزات در صورت اشتعال و انفجار ( لیتیوم یون)
  • قیمت بالا نسبت به باتری های نیکلی

نحوه شارژ – ولتاژ سل – ظرفیت : محدوده ی ولتاژ باتری های لیتیومی برای هر سل از ۳ تا ۴٫۳ ولت می باشد و بهمین علت ولتاژ نامی سل ۳٫۶ یا ۳٫۷ ولت است.این بازه بسیار مناسب برای پردازنده های نسل جدید است به همین دلیل ولتاژ یک سل برای اکثر کاربردهای الکترونیکی مثل تلفن های هوشمند کفایت می کند و نیازی به سری کردن باتری ها همانند باتری های ۱٫۵ ولتی نیست.

در بیشتر تلفن های هوشمند تنها معیار برای انرژیِ باقی مانده ی باتری(یا همان درصد شارژ) سطحِ ولتاژ آن است به این ترتیب که ولتاژ ۴٫۳ ولت متناظر با ۱۰۰% و ولتاژ ۳ ولت متناظر با ۰ درصد است.این روش تقریبی است و دقیق نیست و برای درصد های پایین تر مقدار ظرفیت واقعی کمتر از مقدار محاسبه شده است . این خطا با افزایش طول عمر باتری و تغییر منحنی شارژ آن بیشتر خواهد شد. همین امر سبب می شود که درصدهای پایین باتری در تلفن های قابل شارژ سریع تر خالی شوند.

اگرچه این روش تقریبی و غیر دقیق است اما دم دست ترین و ساده ترین روشی است که بدون نیاز به سنسورهای جریان و تحلیل های پیچیده قابل اجراست.

برای شارژ باتری معمولا از منابع جریان سوئیچینگ کنترل شده استفاده می شود. جریان شارژ نبایستی بیشتر از حد مجاز آن باشد . سازنده های باتری جریان ۱C یا ۰٫۸C را پیشنهاد می دهند. یعنی برای یک باتری با ظرفیت ۲۰۰۰  میلی آمپر ساعتی حداکثر جریان شارژ ۲ آمپر می تواند باشد.برای توقف شارژ بایستی ولتاژ باتری سنجیده شود ، ولتاژ باتری در حالت بدون جریان بایستی سنجیده شود زیرا مقاومت داخلی باتری ضرب در جریان شارژ باعث می شود تا ولتاژ قطب های باتری درحالت شارژ بیشتر از ولتاژِ واقعی سل باشد.
به همین علت پردازنده یا تراشه ی شارژ-کنترلر بایستی هر از گاهی جریان شارژ را قطع کند تا ولتاژ سل را بطور دقیق اندازه گیری کند و یا اینکه جریان شارژ با نزدیک شدن به سطح شارژِ کامل کاهش داده شود تا این اختلاف ولتاژ اندک باشد. معمولا در تلفن های هوشمند جریان شارژ از ظرفیتِ ۹۰% به بالا کاهش می یابد و باتری بصورت قطره ای شارژ می شود. ایراد اینکار بالا رفتن زمان شارژ است.

شارژر های تلفن های هوشمند (موبایل)  چگونه کار می کنند؟

امروزه تلفن های هوشمند دارای قابلیت شارژ از USB هستند و آداپتور های آنها نیز معمولا ولتاژ برق شهری را تبدیل به ۵ تا ۵٫۵ ولت می کند. آداپتورهای با قابلیت شارژ سریع معمولا دو سطح ولتاژ را دارند ۹ و ۵ ولت.
بنابر این این آداپتورهای پروسه ی شارژ باتری را کنترل نمی کنند و صرفا یک منبع ولتاژ برای گوشی محسوب می شوند.کنترل نحوه ی شارژ و جریان شارژ در داخل خود گوشی هوشمند قرار دارد و بر اساس سطح ولتاژ باتری – دمای باتری – و سطح ولتاژ ورودی انجام می پذیرد.
با تست هایی که روی گوشی سامسونگ s4 انجام دادیم متوجه شدیم که سطح ولتاژ ورودی روی جریان شارژ موثر است.زمانی که ولتاژ وروردی ۵ ولت است جریان شارژ پایین و در حد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی آمپر قرار دارد. با توجه به اینکه پورت های USB کامپیوتر توانایی جریان دهی بیش از ۵۰۰ میلی آمپر را ندارند ، شارژر های هوشمند به نحوی جریان کشی می کنندکه باعث افت ولتاژ در پورت نشوند. ولی با افزایش ولتاژ ورودی به ۵٫۵ ولت جریان شارژ تا نزدیک ۱٫۸ آمپر افزایش می یابد. و وقتی درصد باتری از ۹۰ بیشتر می شود جریان شارژ دوباره به حد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی آمپر کاهش می یابد.
با افزایش ولتاژ وروردی تا حد ۶ ولت جریان شارژ صفر می شود زیرا گوشی هوشمند متوجه عبور ولتاژ از حد مجاز آن می شود.

تفاوت باتری های لیتیوم یون با لیتیوم پلیمر چیست؟

باتری های لیتیوم پلیمر شباهت زیادی با باتری های لیتیوم یونی دارند اما تفاوت آنها در امکان جریان دهی بالا و تخلیه ی سریع و سبک بودنشان نسبت به باتری های لیتیوم یونی است که باعث شده از آنها بیشتر در کوآد کوپترهای شارژِی – هلی شات ها و ربات های پرنده استفاده شود. ,ولی باتری های لیتیوم  پلیمری عمر کمتری نسبت به لیتیوم یونی ها دارند ، تقریبا نصف
عمر باتری های لیتیوم پلیمری ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه ی شارژ کامل بدون از دست دادن ظرفیت است در حالیکه این عدد برای باتری های لیتیوم یونی  ۱۰۰۰ می باشد.

در جدول زیر برخی از تفاوت ها ی باتری های لیتیوم یونی با لیتیوم پلیمری را خواهید یافت:

مقایسه باتری لیتیوم یون با پلیمر
مقایسه باتری لیتیوم یون با پلیمر( همه ی اطلاعات این جدول مورد تائید نیست)

۲-باتری های نیکل متال هیدریدNI-MH :

این باتری ها از لحاظ چگالی انرژی نسبت به وزن باتری در جایگاه ضعیف تری نسبت به باتری های لیتیومی و نسبت به باتری های نیکل کادمیومی در جایگاه بهتری قرار دارند. ولتاژ نامی سل برای این باتری ها مشابه با باتری های نیکل کادمیومی و برابر با ۱٫۲ ولت است . در بیشتر کاربردها توانسته جایگاه باتری های نیکل کادومیومی را از آن خود کند. برتری این نوع باتری بر باتریهای نیکل کادمیومی نداشتن حافظه ی شارژ است. یعنی بر خلاف باتری های نیکل کادمیومی می توان آنها را در هر زمانی به شارژر متصل کرد.

مزایا:

  • ثبات ولتاژ بالا در چرخه ی شارژ و دشارژ
  • مقاومت داخلی کم و امکان جریان دهی بالا
  • دوست دار طبیعت

معایب:

  • کاهش شدید بازده شارژ در دماهای بالا ی ۴۰ درجه تا ۱/۳
  • چگالی انرژی پایین

طول عمر: ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار شارژ و دشارژ کامل ، این عدد بسته به کیفیت ساخت و برند سازنده و شرایط نگهداری  می تواند تا ۴۰۰۰ بار شارژ و دشارژ کامل هم افزایش یابد.

نحوه ی شارژ:
روش دلتا وی: در نمودار شارژ با طی زمان ولتاژ باتری به آرامی افزایش می یابد ولی در پایان منحنی نمودار ثابت شده و با ادامه ی شارژ ولتاژ باتری حتی کمتر هم میشود این قسمت از منحنی دقیقا جایی است که بایستی  شارژر هوشمند آن را ملاک پر شدن باتری قرار دهد.
متناظر با این رفتار باتری دمای باتری هم شروع به افزایش می کند و نمودار دمای باتری نیز متاثر از همین دلتا وی می باشد:

شارژر
منحنی شارژ باتری نیکل متال هیدرید / کامیوم

بیشینه ی ولتاژ باتری در چرخه ی شارژ از ۱٫۴ تا ۱٫۶ ولت است.
و کمینه ی ولتاژ باتری نیز در حدود ۱ یا ۱٫۱ ولت می باشد.

برخی از کاربردها:
تلفن های بی سیم خانگی
خودروهای برقی

۳-باتری های نیکل کادمیومی:

این نوع باتری از بیشتر جهات با نوع متال هیدریدی مشابهت دارد. اگر چه دارای چگالی انرژی پایین تری است و به دلیل داشتن حافظه ی شارژ و مشکلات محیط زیستی بیشتر کاربردهای قدیمی اش را ازدست داده ولی هنوز  هم در بعضی موارد مثل جاروهای شارژی و… مورد استفاده قرار دارد.
باتوجه به سمیت شدید فلز کادمیوم و دیگر معایبی که دارد در حال منسوخ شدن است.
تنها نوع باتری است که دشارژ شدن کامل برای آن مضرّ نیست و حتی مفید است! با توجه به داشتن حافظه ی شارژ بایستی بعد از خالی شدن کامل آن را به شارژر متصل کرد و تا شارژ کامل نشده از آن جدا نکرد. اگر این رویه مراعات نشود می توان حافظه ی شارژ آن را با چند بار شارژ و دشارژ شدن کامل پاک کرد ولی روی ظرفیت باتری تاثیر منفی خواهد داشت.

مزایا:

  • ارزان ترین نوع باتری قابل شارژ
  • تحمل شارژ سریع: تنها نوع باتری است که زمان  شارژ سریع آن توانسته تا ۱۰ دقیقه کاهش یابد.
    این زمان برای باتری های نیکل متال هیدرید درحد یک ساعت و برای باتری های لیتیوم یونی بین یک تا دو ساعت است.
  • قابلیت جریان دهی بالا
  • طول عمر بالا تا ۱۵۰۰ دوره ی شارژ و دشارژ

معایب:

  • سمیت و آسیب به محیط زیست
  • داشتن حافظه ی شارژ
  • چگالی انرژی پایین
مقایسه انواع باتری ها
مقایسه انواع باتری ها

نمودار عمر مفید / تعداد دفعات شارژ دشارژنمودار عمر مفید یا همان تعداد دفعات شارژ دشارژ برای انواع مختلف باتری ها

چرا بعضی از کابل ها دیرتر شارژ می کنند؟

109 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره باتری های قابل شارژ و نحوه شارژ آنها»

  1. سلام خسته نباشید گوشی رو در طول روز چند بار میشه شارژ کرد ؟

    1. سلام ، محدودیتی برای تعداد دفعات شارژ در یک روز برای باتری گوشی نیست.

  2. گوشی من ایفون ۷ هست

    1. خب که چی؟ :/

  3. قشنگ بود

  4. سلام وعرض خسته نباشید
    لطفا بفرمایید من چطور می تونم ظرفیت واقعی یک باتری لیتیوم یون را بدست بیاورم. به عنوان مثال بنده یک باطری لیتیوم یون ۱۸۶۵۰و ۳٫۷ ولت و ۲۵۰۰MAH خریدم میخوام ببینم واقعا ۲۵۰۰ هست یا نه
    روش تست جریان کشی مثلا با LED را میدونم میخواستم ببینم راه حل بهتری سراغ دارید؟
    ممنون از مطالب خوبتون

    1. سلام روش کارِ دقیق همان جریان کشی با یک مقاومت و محاسبه ی ظرفیت کل باتری است.
      ال ای دی زمان تست رو خیلی طولانی می کنه.
      و در جریان کشی با مقاومت هم جریانِ مقاومت در ابتدا و انتهای تست یکسان نیست و باید میزان ولتاژِ مقاومت با میکروکنترلر نمونه برداری بشه.

      البته روش های تخمینی بر اساس انحنای نمودار های شارژ و دشارژ در مقالات مطرح شده که حجم پردازشی و سنسورهای دقیقی رو می طلبه.

    2. در تست هایی که ما انجام دادیم فقط برای مارک های معتبر و گران قیمت ظرفیت واقعی با ظرفیت نوشته شده در روی باطری منطبق بوده و در بیشتر باطری ها ظرفیت واقعی بسیار کمتر بوده، تا حد یک دهم هم داشتیم.

    3. برادر اشتباه کردی لوده

  5. سلام خسته نباشید.
    ممنون از توضیحات خوبتون.
    سئوال بنده اینه که آیا میتونم برای شارژ باطری لیتیوم پلیمری ۳٫۶( ماشین کنترلی) ولت از آداپپتور ۴٫۵ ولت استفاده کنم؟ مشکلی پیش نمیاد؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. سلام.ممنون.
      مطمئنا مشکل پیش خواهد آمد. استفاده از منبع ولتاژ ثابت برای شارژ این نوع باتریها به هیچ عنوان مناسب نیست و به باتری آسیب خواهند رساند.
      به دو دلیل یکی اینکه هنگام پایین بودن سطح ولتاژ باتری جریان شارژ به بیشتر از حد مجاز تجاوز خواهد کرد و دوم اینکه در شارژ کامل امکان تجاوز ولتاژ از حد مجاز وجود داره.

  6. سلام خسته نباشید
    من یک هفته است که دوچرخه برقی نو وآکبند خریده ام باطری آن لیتیوم یونی هست پس از سه بار استفاده تقریبا کامل از شارژۤ، در بار چهارم علیرغم پر بودن نشانگر باطری ، یکدفعه جریان برق بشدت ضعیف شد و نشانگرشارژ از ۵ چراغ به یک چراغ تقییر کرد اجازه شارژ را هم نمی دهد و شارژ نمیشود ظاهر امر هم نشان دهنده نو بودن آن میباشد لطفا در صورت امکان راهنمایی فرمایید

    1. باتری های لیتیوم یونی بسیار حساس هستند. اگر در طول زمان انبار داری ولتاژ آنها در اثر دشارژ خود به خودی از حد مجاز کمینه کمتر بشه عمر و ظرفیت باتری به شدت کاهش پیدا می کنه.
      هم باید باتری بررسی بشه
      و هم باید اتصالات باتری و مدار شارژر بررسی بشه

  7. سلام
    نحوه عملکرد چراغ هایی که شارژ باقیمانده باطری رو تو دستگاه های مختلف مثله پاور بانک نشون میده چطوریه؟

  8. سلام، بنده یه باتری شارژی لازم دارم که بتونه یه چراغ خطی ۲ آمپر رو به مدت ۶ ساعت روشن نگه داره.
    به نظرتون باید باتریْ ای که انتخاب میکنم چند واتِ ، چند آمپر باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید ، با سپاس

    1. ظرفیت باتری تون باید بیشتر از ۱۲ آمپرساعت باشه یا ۱۲۰۰۰ میلی آمپر ساعت
      برای بدست آوردن این ظرفیت می تونین باتریها رو موازی کنین تا ظرفیت کل جمع بشه.
      ولتاژ باتری هم بسته به ولتاژ چراغتونه ، احتمالا منظورتون ال ای دی های خطی ۱۲ ولتی بوده.
      برای بدست آوردن این ولتاژ ممکنه لازم باشه که پکهای موازی شده با ظرفیت بالا رو باهم سری کنید.

  9. با عرض سلام و خسته نباشید من یی دریل شارژی دارم که مدتزیادی از آن استفاده نکردم الن باطریهای آن خوب شارژ نمی شوند و زود شارژ خالی می کنند خواستم بدانم که آیا این باطریها تعمیر می شوند یا نه با تشکر مسعود عا لی پور

    1. سلام . احتمالا باتریهای دریل شما ازنوع لیتیوم یونی هستند و در اثر دشارژ خودبه خودی خالی شده اند. متاسفانه قابل تعمیر نیستند و باید باتریهاشون رو تعویض کنید.

  10. سلام. باتری تلفن بیسیم پاناسونیک از نوع نیکل متال ۱٫۲ ولتی و ۵۵۰ میلی آمپری داشتم که نیاز به تعویض داره. حالا اگه ۶۵۰ میلی آمپری با همون ولتاژ بندازم مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون

    1. سلام، نه مشکلی پیش نمیاد.

  11. سلام و عرض خسته نباشید
    باتری لیتیم یون موبایل من ۱۸۰۰ میلی آمپرهست. چند بار باتری اورجینال از جای معتبر خریدم ولی باز هم خیلی زود تر از حد انتظار خالی میشه. کلا ۱۸۰۰ برای یه گوشی ۵ اینچ خیلی کم هست. خواستم بدونم اگر بدم براش باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری بسازن به گوشی صدمه ای وارد نمیکنه؟(اگر میکنه میزان این صدمه خیلی زیاده؟ )
    بی زحمت جواب بدین خیلی برام مهمه….

    1. برای گوشی هیچ صدمه ای نمی زنه ولی ازکجا خواهید دونست که اون باتری ساخته شده هم ظرفیت واقعیش ۳۰۰۰ میلی آمپره؟ معمولا ظرفیت واقعی باتریهای غیر اصل بسیار کمتر از عددی هست که روشون نوشته شده.

  12. سلام زمان شارژ اولیه باتری قلمی (NI-MH (3850mAh چقدره؟ آیا اصلا نیاز داره؟

    1. برای این باتری ها شارژ اولیه تاثیری در ظرفیت باتری نداره. این اصطلاح از باتری های نیکل کادمیومی که دارای حافظه ی شارژ بودند سر زبان ها افتاده.
      ولی باتوجه به اینکه باتری خریداری شده فول شارژ نیست و ممکنه سطح ولتاژ پاییینی داشته باشه بهتره قبل از استفاده شارژ بشه. مهم نیست که فول بشه یا نه.

  13. سلام ۱- آیا می توان از شارژر لیتیومی برای شارژ باتری های قلمی و نیم قلمی نیکل متال هیدرید استفاده کرد؟
    ۲- همینطور آیا می توان از شارژر نیکل کادمیوم برای شارژ باتری های قلمی و نیم قلمی نیکل متال هیدرید استفاده کرد؟
    ۳- باتری قبلی جارو شارژی ۸ باتری ۱٫۲ ولت نیکل کادمیوم هست که بهم وصل شدن. آیا میتوان از باتری نیکل متال هیدرید یا لیتیومی بجای اونها استفاده کرد؟ ایا میتوان از ولتاژ بیشتری استفاده کرد؟ ولتاژ اسمی جارو ۹٫۶ ولت هست.

    1. ۱- خیر
      ۲-بله
      ۳-از نیکل متال هیدرید میتوان بجای نیکل کادمیومی استفاده کرد اما از لیتیومی نه. ولتاژ نباید تغییر کند/

      1. تشکر.

  14. سلام خسته نباشید من دستگاه تکلم حنجره دارم باطری ۹ ولت مسطتیلی قابل شارژ میخوره باطری روی دستگاه باطری چینی ۳۰۰ میلی امپر h و۹ولت وبا نام تجاری beston با حروف بزرک دارد از بازار باطری ۲۰۰ میلی امپر المانی کرفتم وجرئت استفاده ندارم چون روی دستگاه نوشته ۲۲۵ میلی امپر و۹ولت ایا با این تفاوت میلی امپر اشکالی نداره از باطری تهیه کردم استفاده کنم دستگاه اسیب نمیبینه ممنون از راهنمایی شم

    1. سلام ، خیر اشکالی ندارد اگر ولتاژ باطری خریداری شده هم ۹ ولت باشد.

  15. سلام و درود، چه نوع شارژرهایی برای شارژ کردن باتری های لیتیومی گوشی مناسب هست؟ولتاژ کاری شارژر حتما باید متغییر باشد مثلا بین ۵ ولت تا ۹ ولت باشد که در ۵.۵ولت ۱.آمپر جریان دهی به باتری کند و در ۹ ولت ۲آمپر مثل شارژر های فست شارژ گوشی های هوشمند.یا با یک شارژر ۵ولت و ۲ آمپر ثابت هم میشود مگر اینطور نیست که گوشی هوشمند بر اساس ولتاژ دوسر باتری و دمای آن جریان شارژ را تنظیم میکند پس نباید براش فرقی کنه که ولتاژ و جریان دهی شارژر متغییر هست یا نه

    1. گوشی های هوشمند جریان شارژ باتری رو تنظیم میکنند ولی برای افزایش جریان نیازمند ولتاژ ورودی بیشتری هستند. به دلیل افت ولتاژ ها و مقاومت های مسیر و سلف های مدار سوئیچینگ

  16. سلام آیا میشه با شارژر گوشی ۴ عدد باتری N_MH 1.2V رو شارژ کرد

    1. میشه ولی کاملا شارژ نمیشه چون به هر باطری ۱٫۲۵ میرسه

  17. سلام خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون
    میخواستم بدونم میشه با شارژر گوشی ۴ عدد باتری N_MH 1.2V رو با شارژر گوشی شارژ کرد یا احتیاج به مدار شارژر دارد؟

    1. نه نمی شه ، احتیج به مدار شارژ داره. شارژر گوشی متوجه پر شدن ظرفیت باتری های نخواهد شد.

  18. سلام وخسته نباشید ۱ – من یکدستگاه ویپ آسپایر اسکای استار دارم که زمانیکه خریدم فروشنده ۲ عدد باطری ۳۰۰۰ میلی آمپر MXJO جداگانه براش گذاشت وچون میخوام ۲ باطری دیگه یدکی براش بگیرم میتونم درهمون بازه ۳.۷ تا۴.۲ ولت که داخل دفترچه راهنمای دستگاه نوشته البته با میلی آمپرساعت بالاتر بگیرم باهمین ولتاژ که شارژ رابیشترنگه داره
    ۲ – یک شارژر ۱۸۶۵۰ دارم اما هروقت باطریهای فعلی را باهاش شارژ میکنم وقتی چراغهای شارژر که چشمک میزنه پس ازشارز کامل ثابت میمونه باطریها را میندازم روی ویپ میزان شارژ را ۹۵ درصد نشون میده حتی اگه وقتی شارژ شد مدتی هم داخل شارژر نگه دارم وشارژر روشن بمونه علتش چی هست شارژر من Intellicharger i4 هست ممنونم اگه پاسخ بدید باتشکر فراوان

    1. برای اینکه شارژر درست عمل کنه باید نوع باتری مطابقت داشته باشه .برای اینکه دستگاه مصرف کننده درست عمل کنه باید هم نوع باتری و هم ولتاژش مطابقت داشته باشه. کم و زیاد بودن ظرفیت باتری در میزان کارکرد دستگاه با یک بار شارژ تاثیر خواهد داشت/

  19. سلام. جاروشارژی با باطری نیکلی NIMI باید همیشه حتی زمانی که کامل شارژ شده داخل شارژ باشه؟؟

  20. سلام. جاروشارژی با باطری نیکلی NIMI باید همیشه حتی زمانی که کامل شارژ شده داخل شارژ باشه؟؟
    تو دفترچه راهنما نوشته قبل از اولین استفاده از جارو باید حداقل شانزده ساعت داخل شارژ باشه. ایا برای هربار شارژ کامل شدن این مدت لازمه؟؟؟

    1. موندن زیاد در وضعیت شارژ عمر باتری ها رو کم می کنه. بعد از شارژ شدن از روش بردارید.
      نه فقط بار اول آنهم بیشتر برای نوع NICD اهمیت دارد.

  21. سلام.
    من به یک باتری سبک نیاز دارم که مدت طولانی هم المنتی را گرم نگه دارد.به نظرتون از چه باتری میتونم استفاده کنم؟ با چه ولت و امپری؟

  22. سلام.
    من باتری سبک می خوام که المنتی را تا مدت زیادی گرم نگه دارد.از چه باتری با چه ولت و امپری استفاده کنم؟

  23. درود و خسته نباشید
    میخواستم بدونم اگه بطور مثال یک باطری قلمی نیکل متال متال قابل شارژ نو و آکبند رو سالها نگه داریم و از بسته بندی خارج نشه یا استفاده نشه براش مشکلی پیش میاد و خراب میشن یا میشه اونا رو سالهابدون استفاده نگه داشت؟
    تسریع در پاسخ مزید امتنان است

    1. بعد از مدتی فاسد خواهد شد.

  24. سلام
    آیا می شود از باتری های لیتیومی به جای باتری نیکل کادمیومی در ماشین اصلاح استفاده کرد .

    1. خیر ، امکان پذیر نیست

  25. سلام خسته نباشد من چهار عدد باتری قلمی دوراسل۲۴۰۰امپر برای دسته ایک باکس خریدم از صبح زدم داخل دستگاه شارژ انرجایزرالان حدود۱۰ ساعت هنوز چراق قرمزه چطور باید از شارژ شدنش مطمعن بشم وسالم بودنش ولی روش زده ۱۵ ساعت مرسی

    1. سلام ، باید نوع باتری رو بدونید که مثلا نیکل متال هیدرید هست یا لیتیومی یا حتی اگر آلکالین باشه که قابل شارژ نخواهد بود.
      پس از دونستن نوع باتری می تونید با سنجش ولتاژ باتری ها بطور تخمینی از درصد شارژ بودنش اطلاع حاصل کنید.
      ولتاژ سلول برای انواع مختلف باتری ها متفاوته.

  26. با سلام
    آیا میتوان از سری کردن ۴ عدد باتری لیتیوم یون ۳٫۷v سایز ۲۶۶۵۰ ۷۵۰۰mAh که مجموع ولتاژ به حدود ۱۲ می رسد، بجای یک باتری خشک ۱۲ ولت ۷ آمپر ساعت مثلا مارک Power-Xtra استفاده کرد ؟حسن و عیب کار چیست؟
    از نظر قیمت باتری لیتیوم یون تقریبا نصف قیمت در می آید.
    مورد مصرف دستگاه برق اضطراری ۱۲ ولت به اصطلاح CPS هست.
    نظرتون درباره استفاده از باطری های ماشین چیست؟ آیا مناسب این مصارف هستند؟
    با تشکر

    1. اگر باتری معادل لیتیوم یونی ارزان تر از معادل باتری خشک درمیاد باید شک کرد و یکجای کار ایراد دارد. ممکن است ظرفیتهای باتری ها واقعی نباشند و مارکشان اصلی نباشد چون قیمت باتری لیتیوم یونی اصولا گران تر از باتری خشک است ولی صرف نظر از قیمت اینکار ازلحاظ فنی شدنی است به شرط اینکه شارژر دستگاه هم برای باتری لیتیومی طراحی شده باشد. اگر شارژر دستگاه برای باتری خشک طراحی شده باشد باتری لیتیومی را درست شارژ نخواهد کرد و احتمال آسیب دیدن و حتی انفجار باتری ها هم وجود دارد.

  27. سلام خسته نباشید چطور میشه با چه ابزاری یا وسیله ای باطری ۱۸۶۵۰ را تست کرد که سالم هست و قدرت لازم دارد
    با تشکر

    1. با “ظرفیت سنج باتری”

  28. سلام و تشکر از توضیحات خوبتون .من برای چراغ هد لایت پیشانی بند که سه تا ال ای دی قوی داره دو باطری ۱۸۶۵۰ خریدم.بعد یه شارژر اکسترا mc2 هم گرفتم که بتونم باهاش غیر از باطری ۱۸۶۵۰ ، باطری های قلمی و نیم قلمی دیگه رو هم شارژ کنم . ولی نمیدونم چرا شارژر باطری های ۱۸۶۵۰ رو که مارک اسمال سان هستن ، ۲ یا ۳ ساعته شارژ میکنه و چراغ شارژر از قرمز به سبز تغییر میکنه ولی از دیروز ساعت ۱۹ عصر باطری قلمی و نیم قلمی وارتا رو که از آمپر پایین تری نسبت به باطری ۱۸۶۵۰ برخوردار هستن ، به شارژر زدم و تا امروز که ساعت ۱۴ ظهر هست ( حدود ۱۹ ساعت )، هنوز باطری قلمی و نیم قلمی شارژ نشده و رنگ چراغ شارژر همچنان قرمزه .. باطری ها هم سالم هستن و از این بابت کاملا مطمئنم .من این شارژر رو فقط به خاطر اینکه نشون میده باطری چه زمانی شارژ شده و چراغش از قرمز به سبز تغییر میکنه خریدم ولی الان سر همین شارژ باطری قلمی و نیم قلمی به مشکل بر خوردم .میشه راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم دوست گرامی.

    1. بهتره دفترچه ی راهنمای شارژر رو مطالعه کنید. شاید برای انواع باتری های مختلف سلکتور یا کلید یا دیپ سوئیچی داشته باشه و یا اینکه اصلا نوع باتری مورد نظر شما رو پشتیبانی نکنه. باتریهای ۱۸۶۵۰ معمولا از نوع لیتیوم یونی هستند ولی باتری های قلمی و نیم قلمی می تونند لیتیوم یونی نباشند . حتما به نوع باتری و هم خوانی ش با شارژر هم دقت کنید.

  29. سلام، من یه باطری ۲۶۶۵۰ انکر دارم،۵۰۰۰میلی آمپر، چراغ قوه خراب شده شارژ نمیکنه، چجوری خودم شارژ کنم؟؟؟ آیا میشه با ادابتور شارژ کنم؟؟؟؟ و چند ساعت باید تو شارژ بمونه؟؟؟

    1. برای اینکه با آداپتور بتونید بطور دستی شارژ کنید باید جریان شارژ رو مثلا با مقاومت محدود کنید بطوریکه بیش از حد مجازش نباشه.معمولا حداکثر جریان مجاز کمتر از یک دهم ظرفیت باتری هست . مثلا شما میتونین ۵۰۰ میلی آمپر در نظر بگیرید. برای مدت شارژ باید ولتاژ باتری رو با ولت متر چک کنید وقتی که ولتاژش متناظر با شارژ صد درصدی شد شارژ رو قطع کنید وگرنه باتری آسیب جبران ناپذیری خواهد دید.

  30. سلام و خسته نباشید من یک باطری کتابی خریداری کرده و از او استفاده کردم و حالا که می خواهم ان را شارژ نمایم با این شارژ های بازاری نمیدونم چرا قطع و وصل میشه در ضمن نور چراغ شارژ هم کم و زیاد میشه .مرسی از راهنمایی تون

    1. سلام. نوع باتری رو ننوشتید. نوع باتری رو چک کنید آیا قابل شارژ هست؟ آیا سوکت ها یا همان قطب های باتری بخوبی به شارژر متصل شدند؟ یا شل هستند؟ نهایتا سلامت شارژر رو باید بررسی کنید.
      می تونید با داشتن یک ولت متر سطوح ولتاژ باتری رو بسنجید و با توجه به نوع باتری ببینید آیا شارژ شده؟ ممکنه باتری فاسد شده باشه و شارژ رو نگه نمی داره.

  31. سلام وقت بخیر
    بنده در مورد باتری ها تحقیقاتی داشتم ولی به نتیجه نرسیدم. تصمیم دارم یک خودروی برقی برای مصارف شخصی خودم درست کنم. اما نمیدونم چه باتری انتخاب کنم که هم از لحاظ سطح انرژی ، زمان تواندهی، ماکزیمم جریان، وزن باتری و مقرون به صرفه بودن در یک حالت بهینه باشه.
    مبنا را بر این گرفتم که زمان شارژ مهم نیست مثلا یه شب تا صبح. اما زمان دشارژ حداقل پنج ،شش ساعت طول بکشه.

    1. در خودروهای برقی از باتری های لیتیوم یونی استفاده میشه می تونید مشخصات باتریهای خودروهای برقی رو از اینترنت مطالعه کنید

  32. سلام … ببخشید من یک باتری قلمی cycle energy sonyدارم که قابل شارژه….روی باتری زده ۱.۲ولت…ایا میتونم اون رو با شارژر ۴.۲ولت شارژ کنم؟مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. نه، باتری آسیب خواهد دید

  33. با سلام وتشکر
    یاتری قلمی نیکل متال رو بعد از خریدن و قبل از استفاده باید شارژ کرد و چه مدتی باید به شارژ باشه
    و ایا شارژر مخصوص میخواد یا نه؟

    1. سلام. لزومی به شارژ اولیه برای این نوع از باتری ها وجود نداره اما چون باتری مدتی بدون استفاده مونده احتمالا ظرفیتش تخلیه شده و انرژی چندانی توش نمونده و از طرف دیگه نبایستی ولتاژ این باتری ها در اثر تخلیه ی بیش از حد به کمتر از حد مجاز پایینش برسه پس بهتره ابتدا شارژ بشه یا ولتاژ باتری قبل از استفاده با ولتمتر چک بشه. مدت خاصی برای در شارژ موندنش نیاز نیست. در واقع این باورها مربوط به باتری های نیکل کادمیومی هستند که حافظه ی شارژ دارند و چرخه ی شارژ و دشارژشون هربار باید بصورت کامل انجام بگیره.

      بله شارژرش باید برای باتری نیکل متال هیدریدی طراحی شده باشه.

  34. سلام من جارو شارژی هارد استون دارم. بعد از سه سال استفاده الان چند ماهه که ازش استفاده نمیکنم و اونو برداشتم. میخواستم بدونم به باتریش اسیب نمیخوره
    با تشکر

    1. در ابتدا باید بدونید که نوع باتریش چی هست؟
      تقریبا تمام انواع باتری های شارژی در صورت بلا استفاده موندن دشارژ خودبخودی می شند و اگر بعد از مدتی ولتاژشون از کمینه مجاز کمتر بشه فاسد میشن یا در بهترین حالت ظرفیتشون رو از دست میدن. بنابراین توصیه می کنیم که از هر چند وقت یکبار شارژ بشه و در صورت عدم استفاده ی دراز مدت بهتره در جای خنک مثل یخچال نگهداری بشه ، البته بازهم هر ازچندگاهی باید شارژ بشه تا فاسد نشه. اگر باتری ش از نوع نیکل کادمیومی باشه بایستی برای شارژ و دشارژش چرخه ی کامل دشارژ و بعد شارژ کامل طی بشه. با اینکه استفاده از این نوع باتری کمتر شده ولی هنوز هم در جاروهای شارژی مورد استفاده داره.

  35. سلام ببخشید میخواستم بدونم این درسته که برای افزایش عمر باتری های موبایل (که ظاهرا از نوع لیتیوم یونی هستن) اونارو باید بین ۴۰ تا ۸۵ -۹۰درصد شارژ کنیم ؟ممنون

    1. در محدوده ی ولتاژ ۴ تا ۴٫۳ ولت برای هر سل منحنی شارژ باتری ی های لیتیموی دچار یک شیب می شند که نشان از به فشار افتادن باتری هست. این مطلب درسته که اگر حداکثر تا ۷۰ درصد باتری رو شارژ کنید عمرش بیشتر خواهد شد و تاثیر محسوسی روی عمر باتری خواهد داشت اما با این کار عملا ۳۰ درصد از ظرفیت باتری رو از دست خواهید داد. برای همینه که در مصالحه ای که بین عمر باتری و ظرفیت باتری انجام دادند این مسئله رو در نظر نگرفتند.

      واقعیتش اینه که گوشی های هوشمند در مورد شارژ باتری ها و مراقبت از اونها چندان هم هوشمند عمل نمی کنند و احتمالا در آینده این موارد به الگوریتم های شارژ باتری اضافه خواهد شد.

      1. پس بهترین روش چیه ؟باتری رو صدر صد شارژ کنیم؟یا اگه تا هفتاد درصد شارژ کنیم چه میزان عمر باتری رو افزایش میده؟

        1. بستگی داره به کاربرد و مصالحه ای که خودتون باید انجام بدید. با شارژ تا ۷۰ درصد عمر باتری به میزان محسوسی بالاتر خواهد رفت

    2. در مورد شارژ سریع هم همین مسئله وجود داره. شارژرهای فست با اینکه گران قیمت تر هستند پیر شدن باتری رو سریع تر می کنند.

  36. سلام ممنونم 🙏 بابت اطلاعات خودتون، من ی ماشین کنترلی الکتریکی دارم که با باتری لیتیومی یون ۴.۷ ولت با ۷۰۰ میلی آمپر کار میکنه، ی باتری لیتیومی پلیمری با ظرفیت ۳.۷ با ۴۰۰ میلی آمپر دارم، میخواستم بدونم اگر اینا رو سری کنم، تو قدرت ماشین تأثیر داره؟ یا تو مدت زمان استفاده ازش؟ آیا امکان داره به ریسیور امواج ماشین آسیب بزنه؟ ممنون میشم نظر کارشناسی تون رو بدید، تشکر

    1. اگر سری کنید ولتاژ مدار زیاد میشه و احتمال آسیب دیدنش هست.در مورد موازی کردن هم بایستی باتری هم نوع باشند و با هم شارژ و دشارژ بشند و در هر لحظه ولتاژ هر دو مساوی یا نزدیک به هم باشه تا آسیب نبینند.

  37. با سلام و احترام
    بفرمایید اصولا باطریهای شارژی مورداستفاده در چراغ قوه ها را بعد از استفاده باید دشارژ کرد یا نیازی ندارد

    1. هیچ دلیلی برای دشارژ ( خالی کردن) باتری های بعد از استفاده نیست/ اگر قراره مدتی از باتری استفاده نشه اتفاقا برعکس ، باید شارژ بشه و ترجیحا در جای خنک نگه داری بشه

  38. سلام و خسته نباشید خدمت شما. ممنونم از مطالب خوبی که در سایت گذاشتید. بسیار پربار بود.

  39. سلام و عرض ادب
    واقعا ممنون بابت سایت آموزنده و تجربه عالی شما استاد عزیز
    من یک فلزیاب دارم که دارای ۸ باطری AA ۱.۵ ولت هستش با آمپر ۳۸۰۰ ولی خیلی زود شارژ خالی میکنه به نظر شما از چه نوع باطری و چه آمپری استفاده کنم تا حدود ۴ ساعت باهاش کار کرد
    با تشکر از شما.

    1. جریان مصرفی دستگاه رو بسنجید و بگید ممکنه باتریهاتون اصلی نیستند و ظرفیتشون تقلبی هست

  40. سلام ببخشید من میخواستم یک پاور بانک درست کنم و از باتری های موبایل ۳٫۷ ولت استفاده کردم چند تا باتری بود دو تاش Li-polymerو بقیش هم li-ion بود آیا میتونم اینا رو باهم موازی کنم ؟
    و یه سوال دیگه موقع موازی کردن باتری ها میتونم باتری هایی با ظرفیت های مختلف رو باهم موازی کنم؟
    خیلی ممنون میشم اگه زود پاسخ بدید.

    1. جواب سوال اول: اگر هم در ابتدا دچار مشکل نشند بعد از مدتی خواهند شد. کار درستی نیست. شارژ باتریها حساسه
      جواب دوم: نه

  41. ۱-در صورت تبدیل برق ۱۲ ولتی به برق ۲۴۰ ولتی با استفاده از مبدل ایا توان و جریان برق خروجی از مبدل همان جریان و توان باتری خواهد بود یا جریان و توان تغییر خواهند کرد و تقریبا چقدر تغییر می کنند ؟
    ۲-اگر باتری مورد استفاده ی ما ۱۰ ساعت طول بکشد تا خالی شود و ما این باتری را به مبدل وصل کنیم و از برق مبدل استفاده کنیم باز هم ۱۰ ساعت طول می کشد تا باتری خالی شود یا نه

    1. ۱- کمتر خواهد بود چون راندمان مبدل کمتر از صد درصده
      ۲-نه ، مبدل تلفات خودش تلفات انرژی دارد

  42. دستتون به خاطر مطالب خوبتون درد نکنه

  43. سلام خسته نباشید. مطالب و توضیحاتتون عالی بود. یک اپیلیدی دارم که داخلش دوتا باتری با مشخصات
    nimh aaa2.4v 600 mA
    داره و اداپتوری خریدم که۱۲ ولت ۵۰۰ میلی امپره. ایا این اداپتور باتری رو خراب میکنه یا بواسطه مداری که داخلش هست درست شارژ میکنه چون اداپتور قبلیش ۴۰۰ میلی امپر بوده. واینکه اگه باتری رو کلا حذف کنم میشه با این ارژر مستقیم کار کرد یا آرمیچرش رو میسوزونه؟

    1. اگر ولتاژ آداپتور قبلیش ۱۲ بوده مشکلی پیش نمیاد. در غیر اینصورت نمیشه نظری داد.

  44. سلام من بیسیم دارم که ۳تاباطری ۱.۲ میخوره میخاستم بدونم چه شارژی نیاز داره برای شارژ این باطی ها ایا ۹ ولت زیاد میشع در ضمن با شارژر های مخصوص باطری قلمی میزنم به شارژ سریع خالی میشع مندازم ممنون از سایت خوبتون

    1. اگر نوع باتری نیکل متال هیدریده باید از شارژر مخصوص این نوع استفاده کنید.

  45. با عرض سلام خدمت شما و تشکر از مطالب ارزنده تون. بنده یک جفت باطری قلمی ‌‌AAA . NiMH با ظرفیت : mAh 850 برای دستگاه فشار سنج مچی گرفتم با مارک GP. میخواستم بدونم:
    ۱٫ با توجه به این که دستگاه فشارسنج باطری رو بطور کامل خالی نمی کنه، آیا برای شارژ کردن دوباره باطری لازمه که قبلش باطری دشارژ کامل بشه یا نه؟
    ۲٫ شارژر مارک Camelion با مشخصات : Ni_Mh/ Ni_Cd و AA / AAA که زمان شارژش برای ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ mAh از نوع NiMH AAA تقریبا ۶٫۴h نوشته شده. آیا این شارژر برای این باطری مناسبه؟ ضمنا فروشنده می گفت شارژر خودکار جریان را بعد از پرشدن باطری قطع می کنه و باطری را دشارژ نمی کنه.
    ۳٫ تا چند ساعت با این شارژر، شارژ بشه خوبه؟
    با تشکر صبر و شکیبایی زحمات شما استاد گرامی.

  46. سلام. امکان شارژ تبلتم از طریق سوکت شارژش وجود نداره چون شکسته. می خوام به صورت مستقیم باطری رو شارژ کنم. آیا امکانش هست قسمتی از سیم قرمز و مشکی باطری را در محلی که به روی برد تبلت متصل هست لخت کنم و کابل USB لخت شده را به آن متصل کنم و با همون شارژر خود تبلت که ۵ ولتی دو آمپری هست تبلتم را شارژ کنم؟

    1. امکانش نیست و به باتری و شارژر و احتمالا به خود تبلت آسیب می زنه. کابل usb فقط ولتاژ مورد نیاز رو تامین میکنه،قسمت کنترل شارژ و جریان باتری در داخل تبلته.

  47. سلام وقت بخیر
    من یک شارژر ۴٫۸ ولتی ۰٫۲۵ آمپری داشتم می تونم با اون ۲ تا باتری قلمی ۱٫۲ ولتی ۲۰۰۰ میلی آمپری رو سری کنم و شارژکنم.
    ممنون

    1. پاسخ کوتاه:خیر

  48. سلام
    یه اسباب بازی با باتری نیکل کادمیوم ۶V 500mah دارم که شارژر خودش ۶V 200mA بود و بعد یکی دوبار شارژ سوخت
    الان هرچی گشتم شارژر خودش پیدا نشد سوالم اینه
    ۱٫ میشه با یه آداپتور ۶V 500mA شارژش کرد
    ۲٫ اگر جواب ۱ درست باشه، آداپتور جریان رو قطع نمیکنه و ممکنه به باتری اسیب بزنه؟
    ممنون

    1. معمولا مدار کنترلر شارژ روی آداپتور نیست و روی خود دستگاهه

  49. با عرض سلام و خسته نباشید
    این باتریهای قلمی قابل شارژ سونی مدل NH-AA-B2KN بعد از اولین شارژ چند ساعت طول میکشه تا شارژ کامل بشه ؟ یا چطور متوجه بشیم که شارژ کامل شده؟ البته شارژر باتری یه چراغ اعلان زرد رنگی داره.
    شارژر باتری هم سونی مدل BCG-34HH4KN هست. با تشکر فراوان

  50. لطفا میشه یکم زیر دیپلم بگید یه باتری شارژی AA1.2v check b چند ساعت باید شارژ بشه

  51. سلام
    شارژ یک مجموعه باطری نیکل کادمیدم با ظرفیت ۹٫۶ ولت و ۷۰۰ آمپر با یک آداپتور ۲۵۰ میلی آمپر چند ساعت زمان نیاز دارد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  52. سلام وقت بخیر
    من یه جفت باتری قلمی شارژی ۲۵۰۰ میلی آمپر کامیون گرفتم میخواستم بپرسم مدت زمان شارژ شدنش چقدره؟؟

    1. زمان ملاک مناسبی برای شارژ شدن باتری نیست. از شارژرهای هوشمند استفاده کنید. شارژ شدن باتری معمولا از منحنی ولتاژ و گاها دما و مقاومت داخلی باتری مشخص می شود

  53. سلام،اگر جریان باطری بیشتر از جریانی باشد که توی مشخصات دستگاه نوشته شده است،چه اتفاقی میوفتد؟

    1. باتری منبع ولتاژه ،اونی که شبیه جریان روی باتری نوشته میشه ظرفیت باتری هست نه جریانش
      دستگاه بر حسب نیاز خودش از باتری جریان خواهد کشید و هیچ آسیبی نخواهد داد

  54. باسلام.میخواستم بپرسم که آیا میشه باطری ۸۰۰ میلی امپری کتابی ۹ولت Li-ion رو با شارژر موبایل ۵۰۰ میلی امپری ۴.۲ولت شارژ کرد؟درصورت امکان مدت زمان شارژش چقدر طول میکشه؟
    چه شارژری رو پیشنهاد میدید که مناسب باشه؟

  55. سلام من باطری شارژ خریدم برای دستگاه ایکس باکس ۳۶۰ است ولی هر کاری میکنم کار نمیکنه ممکنه مشکل از باطری باشه؟

  56. سلام من یه باتری نیکل هیربیدی دارم با ظرفیت ۲۲۵۰ ولتاژ هم ۱٫۲ هست برن هم توشیبا AAهم هس میشه لطفا بگید تا چه زمانی باید تو شارژ بمونه

  57. سلام ، مدت زمانشارژ باتری شارژی AA چند ساعت است با تشکر از پاسختان .

  58. سلام باتری چراغ قوه شوکر پلیسی مشخساتش چیه چن آمپر باید چی بگیرم

  59. سلام
    من یه پک باطری دارم که متشکل از ۸باتری ۱.۲ولتی ۱۱۰۰میلی آمپره که برای ماشین شارژی کنترلی استفاده میشده و یه خط ولتاژ از سر ششمین باطری(۷.۲ولت) گرفته شده و باطری سه سر شده
    متاسفانه شارژر ۹.۶ولتی سوئیچنگ اشتباها به باتری وصل شده و چند دقیقه متصل بوده که باعث سوختن شارژر و احتمالا باتری شده
    خیلی گشتم شارژر ۹.۶ پیدا نکردم
    خواستم بپرسم په شارژر مناسب چی میتونم بگیرم؟

    1. اگه بتونید بهتره شارژر خودش تعمیر بشه.وگرنه با شارژرهای موجود باید باتریها رو تکی شارژ کنید

  60. سلام و درود به شما.. یک سوال دارم ممنون میشم اگر راهنمائیم کنید بزرگوار.
    یک دستگاه اکو همراه باندگو ۶ اینچ خریدم از دیجی کالا.. دفترچه نداره.
    الان چند ماهه استفاده میکنم اما نمیدونم جطور شارژش کنم که بهترین کارایی رو داشته باشه باطربش.
    مثلا تا چند درصد بذارم خالی بشه بعد شارژ کنم یا حدااکثر چقد شارژش کنم..
    متشکر ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.